פציעות ומחלות נפוצות בכף היד

פציעות ומחלות נפוצות בכף היד

כף היד היא אחד האיברים המורכבים והחיוניים ביותר בגופנו. היא מורכבת מ-27 עצמות, מספר רב של גידים, עצבים, כלי דם ורקמות רכות, המאפשרים לנו לבצע תנועות עדינות ומדויקות. כאשר מתרחשת פציעה, מתפתחת דלקת או מחלה בכף היד, הטיפול המקצועי של כירורג כף יד יכול להיות קריטי להחלמה מלאה ולשמירה על תפקוד תקין. 

תוכן עניינים

תסמונת התעלה הקרפלית (CTS)

התעלה הקרפלית היא תעלה בבסיס שורש כף היד דרכה עוברים עצבים וגידים מהאמה ועד לשורש כף היד והאצבעות.

ישנו עצב הנקרא ברפואה העצב המדיאני שבעצם מעצבב ונותן תחושה לאגודל, האצבע המורה ולאמה וכן למחצית מהקמיצה. העצב הזה גורם גם לחלק מהשרירים שמניעים את האצבעות לפעול. כאשר מופעל לחץ על העצב המדיאנה, המטופל חש כאב או נימול באמצעות הידיים.

אלו הם המאפיינים של תסמונת התעלה הקרפלית, וזאת בעקבות לחץ גדול מהרגיל במקום. 

כיום מעריכים כי תסמונת התעלה הקרפלית נובעת מכמה גורמים גם יחד: גנטיקה (המבנה הפיזיולוגי של היד) גורמי סיכון כמו עישון, עודף משקל, מלחת סכרת, דלקת מפרקים ואי ספיקת כליות. 

האם זה נכון שנשים סובלות מהתופעה יותר מגברים?

בהחלט כן. נשים סובלות מתסמונת זו פי שלוש כמעט מאשר גברים וכך גם אנשים בגילאי 50-60 הם בסיכון מוגבר לסבול מתופעה זו.

הריון עלול להגביר את הסיכון לתסמונת וזאת בשל הצטברות נוזלים בתוך הרצועה במהלך ההריון. במרבית המקרים התסמונת תחלוף חודשים ספורים לאחר הלידה.

האם מי הקלדה על מחשב גורמת לתסמונת התעלה הקרפלית?

בשנים האחרונות מתברר כי אנשים העוסקים בעבודות המצריכות שימוש רב בידיים, למשל הקלדת נתונים, או שימוש בכלים באמצעות הידיים, מגבירים את הסיכון אך זה לא לגמרי הוכחֿ, ולכן תסמונת התעלה הקרפלית אינה נחשבת למחלת מקצוע.

היד שלי נרדמת מספר פעמים במהלך היום האם זה קשור לסתמונת התעלה הקרפלית?

תסמונת התעלה הקרפלית נובעת מלחץ המופעל על העצב המדיאני. אחד המאפיינים העיקריים של תסמונת זו היא תחושת נימול באצבעות אותן מפעיל העצב המדיאני כלומר האגודל, האצבע המורה והאמה. ככל שהתסמונת מחמירה, תחמיר גם תחושת הנימול ותופיע עוד ועוד במהלך היום.

מה הטיפול לתסמונת התעלה הקפרלית?

חשוב לאבחן ולטפל בתסמונת התעלה הקרפלית ומקרים שאינם מטופלים עלולים להחמיר ואף להוביל לנזק בלתי הפיך.

האבחון כולל תשאול של המטופל, בדיקה גופנית על ידי הרופא המומחה הכוללת בדיקות עצביות. 

הטיפול נחלק לשניים – טיפול שמרני וטיפול כירורגי כאשר הנטייה היא לטפל בתסמונת ללא התערבות ניתוחית. רק במקרים בהם הטיפול השמרני אינו מצליח, יומלץ על פתרון כירורגי. 

בין הפתרונות השמרניים, ניתן למנות שימוש בסד לילה המולבש על כף היד ומוריד את הלחץ המופעל על העצב המדיאני, טיפול במחלה הכרונית הגורמת ללחץ על התעלה (למשל איזון רמות סוכר בסכרת וכו׳), שימוש באנטיביוטיקה להפחתת הדלקת, או שימוש בציוד המפחית את הלחץ על העצב, למשל מקלדת ארגונומית.

אצבע הדק (TRIGGER FINGER)

תופעת אצבע הדק, "טריגר פינגר", מתארת תופעה בה ישנה היצרות של תעלת הגיד שהינה דלקתית. כאשר האגודל מכופף פנימה, הגיד נתקע והאצבע ננעלת. התסמינים הם של כאב וחוסר גמישות של האצבע. בחלק מהמקרים תתכנן הופעה של גבשושית בבסיס האצבע שבה חלה היצרות הגיד.

 "אצבע הדק" אינה תופעה בפני עצמה, אלא היא תוצר של דלקת. הדלקת גורמת לכך שהגיד יתעבה ויתנפח. עיבוי הגיד גורם לנוקשות של האצבע וחוסר יכולת לכופף אותה. 

מי נמצא בסיכון לסבול מדלקת אצבע הדק?

התופעה שכיחה אצל נשים יותר מאשר אצל גברים ושכיחה במצבים של מחלות כרוניות כמו סכרת. ישנו סיכון לדלקת בקרב אנשים המבצעים פעילות רפטטיבית עם האגודל או האצבע.

מדוע נקראת התסמונת 'אצבע הדק'?

התופעה מכונה "אצבע הדק" או "טריגר פינגר" משום שהתחושה היא של מעין הדק שמשתחרר.

כיצד מטפלים בתסמונת "אצבע הדק"?

ניתן לטפל בתופעה "אצבע ההדק" במספר אופנים. חלק מהטיפולים אינם פולשניים וחלקם ניתוחיים.

טיפול לא פולשני כולל שימוש בתרופות להקלה על הכאבים או תרופות אנטיביוטיות להעלמת הדלקת וכמובן מומלץ גם לנוח ולתת ליד להתאושש.  ניתן גם לקבע את האצבע ובכך לזרז את ההחלמה. אפשרות נוספת היא הזרקה של סטרואידים (קורטיזון) במטרה להפחית את הדלקת, להוריד את הנפיחות ולהוביל את האזור להחלמה. טיפולים פולשניים כוללים ניתוח כירורגי לטיפול במעטפת הגיד הפגוע.

תסמונת דה קרוון

תסמונת זו הנקראת גם דלקת גידים רדיאלית או טנוסינוביטיס רדיאלית הינה דלקת בנרתיק הגידים שבו שני גידים המפעילים את אצבע האגודל. הדלקת נגרמת בשל ביצוע פעולות רפטטיביות בתדירות גבוהה, דבר המייצר עומס על האזור ומגרה אותו.

תסמונת זו יוצרת מצב בו קשה עד בלתי אפשרי לפשוט וליישר את האגודל בשל חיכוך הגידים. התסמונת הזו נקראת על שם רופא כירורג, שמו פריץ דה קרוון והיא התגלתה לראשונה על ידו בשנת 1895.

הטיפול בתסמונת דה קרוון נחלק לטיפול שמרני או ניתוחי. הטיפול השמרני כולל טיפול תרופתי שנועד למניעת הכאב וטיפול תרופתי אנטי דלקתי במטרה להילחם בדלקת.

הבחירה באפשרות של ניתוח היא מורכבת יותר ועולה לדיון רק במידה והטיפולים השמרניים אינם צולחים. בטיפול הכירורגי מדווחת הקלה במצב אצל רוב המטופלים. חשוב להדגיש כי יתכן נזק לעצב התחושתי החישורי.

האם ילדים יכולים לסבול מתסמונת דה קרוון?

אף שתדירות תסמונת דקרבן (דה קרוון) עולה בגילאי 30-50 אכן ניתן למצוא גם ילדים שסובלים מתסמונת זו.

אגב, תסמונת זו נפוצה מאד אצל נשים ובעיקר בתקופת ההריון.

מהם מאפייני התסמונת?

לרוב, התסמונת מתאפיינת ברגישות ונפיחות באזור הקרוב לאגודל ושורש כף היד. המטופל יחוש קושי באחיזה של חפצים ורגישות מקומית ואף כאב. במקרים קלים יותר של התסמונת, יופיע כאב בכל פעם בה המטופל ינסה לפשוט את האגודל וליישר אותו. 

מה זה מבחן פינקלשטיין ואיך הוא קשור לתסמונת דה קרוון?

על מנת לאבחן תסמונת דה קרוון, רופא מומחה לכירורגיית כף היד יבצע למטופל בדיקה הנקראת מבחן פינקלשטיין בו יבקש מהמטופל לשלב את האגודל בתוך היד אותה יבקש לאגרף פנימה ואז להטות את היד לכיוון הזרת. במידה ואכן קיימת התסמונת, המטופל יעיד על כאבים חזקים בשורש כף היד מתחת לאגודל.

כאבים בכף היד

כאבים במפרקי הידיים (ARTHRITIS)

כאבים במפרקי הידיים, או בשמם המדעי ארתריתיס (arthritis) הם דלקת במפרקים.

דלקת  מפרקים גורמת לכאבים במפרק היד וומוגדרת כאחת ממחלות הארתרופתיה, משפחה של מחלות הגורמות לכאבי מפרקים.

חלק מהמחלות הארתופתיה דלקתיות, חלקן זיהומיות וחלקן אף עלול לגרום לניוון.

מה גורם לדלקת מפרקים?

דלקת מפרקים נגרמת, בין היתר, בעקבות מחלות זיהומיות, או בשל מחלות כמו דלקת מפרקים שגרונית ומחלת הזאבת (lupus) שגורמות לכאבי מפרקים. גם מחלות מטבוליות (גאוט למשל), או מחלות ניווניות (כגון אוסטאוארתריטיס) עלולות לגרום לכאב במפרקים. במקרה של מחלה מטבולית זה מכיוון שישנו עודף של חומצה אורית שמתמקם בתוך המפרקים וגורם לדלקת ובמקרה של מחלה ניוונית, הסחוס נשחק ולכן המפרק נפגע גם הוא כתוצאה מכך. ישנן גם מחלות שאמנם אינן גורמות ישירות לכאבי מפרקים אך דרך הפגיעה שלהן בחלקי גוף או מערכות גוף שונות, נגרמת כתוצאה מכך פגיעה משנית במפרקים.

לדוגמא, מחלת הקרוהן שפוגעת במעיים עלולה לגרום גם לפגיעה במפרקים.

תסמיני דלקת מפרקים כוללים כאב במפרק המלווה בחום מקומי. יתכנו גם אדמומיות של המפרק ותנועה מוגבלת של המפרקים. במקרים בהם מדובר במחלה זיהומית, החום עלול להיות בגוף כולו.

בנוסף לתסמינים אלו, מתלווה לרוב גם חולשה כללית ועייפות פיזית. כדי לאבחן דלקת מפרקים, הרופא יערוך בדיקות גופניות ויתשאל את המטופל על מנת לאתר תסמינים מהם הוא סובל.

בנוסף, ניתן לבצע בדיקות שיכולות לסייע בביסוס האבחנה כמו בדיקות דם, בדיקות שתן או צילומי רנטגן.

האם דלקת מפרקים היא כרונית?

חשוב להבין שכל סוג מחלה, זיהומית, ניוונית או מטבולית, יש בצידה השלכות שונות כאשר משך ההחלמה משתנה ממחלה למחלה. דלקת זיהומית למשל עלולה להימשך מספר שבועות ואילו מחלות ניווניות הן לרוב כרוניות ולא נעלמות לחלוטין. גם מחלות כמו זאבת או דלקת מפרקים שגרונית הן כרוניות שבאות ונעלמות.

מה הטיפול בדלקת מפרקים?

כאשר קיים חשד לדלקת במפרקי הידיים חשוב חשוב לפנות לאיש מקצוע – כירורג כף יד, ולקבל ממנו אבחנה מדויקת. 

בדלקות במפרקים ניתן לרשום תרופות נוגדות דלקת ובמקרים מורכבים יותר אף לתת סטרואידים. אלו טיפולים שניתן לקבל אצל רופא אורתופד, כירורג כף יד או ראומוטולוג.

במידה ומדובר במחלות של רקמת החיבור כמו זאבת או דלקת מפרקים שגרונית ישנן תרופות ייעודיות שמסוגלות לסייע במניעת נזק למפרקים. מדובר בתרופות ביולוגיות שמונעות ספיגה של חומרים דלקתיים בתוך המפרק.

במחלות מפרקים ניווניות כדאי במקרים מסוימים להפחית ממשקל הגוף כדי להקטין עת העומס על הברכיים. בנוסף יש המלצה לבצע פעילות גופנית המחזקת את השרירים ובכך מעמיסה פחות על המפרקים. טיפול אנטיביוטי עשוי לסייע במחלות מפרקים זיהומיות ועיסויים יכולים לסייע בחלק ממחלות המפרקים.

קונטרקטורות (DUPUYTREN)

קונטרקטורות הן בעיות רפואית שמופיעות פעמים רבות אצל מטופלים שחוו פגיעה אורתופדית או נוירולוגית. קונטרקטורה אינה נחשבת לתופעה נדירה. במסגרת תופעה זו רקמות רכות כמו גידים, עור, שרירים ורצועות, מתקצרות.

הסבה לכך היא שיש חוסר בתנועתיות של האיבר לאורך זמן. התוצאה של חוסר תנועה היא ראשית כאבים פיזיים ולאחר מכן האזור הופך להיות נוקשה.

כאשר הרקמות מתקצרות זה עלול לגרום לנזק קבוע ברקמות החיבור. קיצור הרקמות יכול להביא לאובדן הגמישות שלהן. פעמים רבות קונטרוקטורות מתפתחות בקרב מטופלים שחוו אירוע מוחי מכיוון שלאחר אירוע כזה רמת התנועתיות של הגוף יורדת דרמטית.

על מנת לטפל בקונטרוקטורות באופן אפקטיבי ונכון, צריך להסתייע במומחים בתחום.

האם ניתן לטפל בקונטרקטורות?

הן אינן "גזירת גורל" – ניתן לטפל בהן עוד היום! הטיפול משתנה בהתאם לחומרת התופעה. במקרים קלים, כאשר תפקוד כפות הידיים לא נפגע, המטופל יהיה במעקב.

במקרים בהם התפקוד היומיומי נפגע ויש קושי ביישור האצבע  יידרש טיפול ליישור האצבעות הרלוונטיות.

רק אורתופד שהינו מומחה לכירורגית כף היד יוכל להמליץ על אחד מהיצע הטיפולים האפשריים.

בישראל, קיימים מספר טיפולים מתקדמים כשהראשון שבהם הוא תהליך זעיר פולשני בו מבצעים חתך קטן בכף היד ומשחררים את רקמת החיבור מהגידים ע״י שימוש במחטים.

טיפול נוסף אפשרי הוא זריקה מקומית לאזור שבו חלה ההתעבות. לאחר הזריקה, מבוצע יישור האצבעות. 

ישנו גם ניתוח שבו נכרתת הרקמה המעובה. כמו בכל ניתוח, יש להפעיל שיקול דעת לגבי יתרונות וחסרונות הניתוח והאם זה הפתרון המתאים ביותר למצבו של המטופל. זאת תוך התייעצות עם הרופא המנתח.

ממה נגרמת תופעת קונטרוקטורת דופיטרן?

לא ברור ממה נגרמת תופעה או מחלה זו. כן ידוע שישנם גורמים העלולים להגביר את הסיכון למחלה. ביניהם ניתן למצוא את הגורמים הבאים:

מוצא – אנשים מצפון אירופה וצפון ארהֿ״ב חשופים יותר למחלה, כך גם המדינות הסקנדינביות, קנדה ובריטניה לפי מחקרים עדכניים.

גיל ומין – הסיכון גבוה יותר בקרב בני המין הגברי ובעיקר בגילאים 50-60

חולי סוכרת גם בעלי סיכוי לחלות בקונטרקטורות.

ד"ר הס – מומחה כירורג לכף היד

כף היד היא איבר מורכב ועדין, וטיפול בפציעות ומחלות שלה דורש מומחיות ייחודית. כירורג כף יד מביא ידע מעמיק, ניסיון קליני נרחב, ומיומנויות כירורגיות מתקדמות לטיפול במגוון רחב של בעיות.

בכל מקרה של כאב מתמשך, הגבלה בתנועה, או פציעה בכף היד, חשוב להתייעץ עם כירורג כף יד מומחה. אבחון מוקדם וטיפול מקצועי יכולים להיות ההבדל בין החלמה מלאה לבין מגבלות תפקודיות ארוכות טווח.

זכרו, הידיים שלנו חיוניות עבורנו בחיי היומיום, אל תזניחו אותן. טיפול מקצועי ומדויק על ידי כירורג כף יד מומחה יכול להבטיח את השיקום המיטבי של התפקוד ואיכות החיים שלכם. 

פנו עוד היום לד"ר הס – מומחה כירורג לכף היד וקבלו ייעוץ.

תמונה של ד"ר הס אברהם

ד"ר הס אברהם

ד"ר הס אברהם הוא מנתח יד מנוסה ביותר המתמחה בשירותי ניתוחי כף יד מקיפים. עם הכשרה ומעורבות נרחבת בכנסים לאומיים ובינלאומיים, הוא מעניק טיפול יוצא דופן ומשמש כבורר מומחה לפגיעות יד בבית המשפט. המומחיות והמחויבות של ד"ר אברהם למצוינות הופכות אותו לבחירה העליונה עבור כל מי שמחפש טיפול כירורגי יד מהשורה הראשונה.

מאמרים נוספים
אדם שסובל מכאבים בכף היד מטופל במרפאה של ד"ר אברהם הס
כאבים בפרק כף היד

כאבים בפרק כף היד תוכן עניינים כאבים בפרק כף היד יכולים לנבוע מסיבות רבות, זאת בעוד כי אבחון של הסיבה המדויקת לכאבים שכאלו יכולה לעתים

קרא עוד »
דילוג לתוכן