תסמונת דה קרוון

מהי תסמונת דקרבן (דה קרוון)?

תסמונת זו הנקראת גם דלקת גידים רדיאלית או טנוסינוביטיס רדיאלית הינה דלקת בנרתיק הגידים שבו שני גידים המפעילים את אצבע האגודל. הגידים הם בעצם מה שמחבר את השרירים שלנו לעצמות. כשאנו מחזיקים או לוחצים דבר כלשהו בידיים שלנו, ישנם שני גידים הנמצאים בפרק כף היד ובאגודל, המחליקים דרך מעין מנהרה המחברת אותם לבסיס האגודל. במקרים בהם אנחנו מבצעים תנועות שחוזרות על עצמן כל יום או בתדירות גבוהה מאד, זה מגרה את המקום ויוצר עומס. תסמונת זו יוצרת מצב בו קשה עד בלתי אפשרי לפשוט וליישר את האגודל בשל חיכוך הגידים. התסמונת הזו נקראת על שם רופא כירורג, שמו פריץ דה קרוון והיא התגלתה לראשונה על ידו בשנת 1895.

תסמונת דה קרוון

מה הגורמים לתסמונת דקרבן(דה קרוון)?

גם רופאים אינם יודעים להגיד מהי הסיבה או מהן הסיבות לתסמונת דקרבן (דה קרוון). 
יש רופאים הסבורים שתסמונת זו מופיעה בשל מאמץ יתר בשילוב עם פציעות חוזרות. ישנם הסבורים שתסמונת זו קשורה בעיקר לפעילויות ספציפיות כגון כביסה או הקלדה על מחשב.
תדירות תסמונת דקרבן (דה קרוון) עולה בגילאי 30-50.
 ניתן למצוא גם ילדים שסובלים מתסמונת זו.
תסמונת זו נפוצה מאד אצל נשים ובעיקר בתקופת ההריון.
 גם בעת טיפול ברך הנולד נוכל "לפגוש" את התסמונת, וזאת מכיוון שמחזיקים ומרימים את התינוק בתדירות גבוהה מאד מה שמכביד ומעמיס על שורש כף היד.

מהם התסמינים של התסמונת?

לרוב, מה שמאפיין מאד את התסמונת של דקרבן (דה קרוון) הם תסמינים כגון רגישות ונפיחות באזור הקרוב לאגודל ושורש כף היד. המטופל יחוש קושי באחיזה של חפצים ורגישות מקומית ואף כאב. במקרים קלים יותר של התסמונת, יופיע כאב בכל פעם בה המטופל ינסה לפשוט את האגודל וליישר אותו. הרופא שמבצע את האבחון והבדיקה הרפואית יעשה למטופל בדיקה הנקראת מבחן פינקלשטיין בו יבקש מהמטופל לשלב את האגודל בתוך היד אותה יבקש לאגרף פנימה ואז להטות את היד לכיוון הזרת. במידה ואכן ישנה תסמונת דקרבן, המטופל יעיד על כאבים חזקים בשורש כף היד מתחת לאגודל.

כיצד ניתן לטפל בתסמונת דקרבן (דה קרוון)?

בתסמונת דקרבן (דה קרוון) ניתן לטפל במספר אופנים.
בין דרכי הטיפול ניתן למנות טיפול שמרני וטיפול כירורגי ניתוחי.
בטיפול השמרני ישנן מספר אופציות: הראשונה שבהן היא מתן הנחיות על ידי הרופא.
 ההנחיות ינתנו בנוגע לסוגי התנועות העלולות לעורר את הכאב.
הרופא יוכל לתת גם הפנייה לטיפול תרופתי.
מטרת הטיפול התרופתי היא מניעת  הכאב.
בנוסף ניתן לשלב מתן תרופות אנטי דלקתיות שיעזרו להעלים את הדלקת.
אופציה נוספת בטיפול השמרני היא להזריק חומר קורטיקוסטרואידי. מדובר בזריקה כקו ראשון בטיפול. למרות שאין הוכחות מדעיות לגבי יעילות ההזרקה. גם בקרב מי שדיווח על שיפור בדלקת, לא בהכרח ניתן לשייך את השיפור לשימוש בזריקה.
ישנה כמובן גם אופציה לטיפול כירורגי – ניתוחי. כמו תמיד, הבחירה באופציה הזו הינה מורכבת יותר ועולה לדיון רק במידה והטיפולים השמרניים אינם צולחים. בטיפול הכירורגי מדווחת הקלה במצב אצל רוב המטופלים. חשוב להדגיש כי יתכן נזק לעצב התחושתי החישורי.

סיכום

תסמונת דקרבן (דה קרוון) היא תסמונת שיכולה לגרום לכאב לא פשוט.
 הכאב יהיה באזור כף היד ובעיקר שורש כף היד והאגודל.
חשוב לטפל בה כעל מנת שלא תחמיר. אפשר לטפל בתסמונת הן בטיפול שמרני.
ישנם מקרים רבים בהם הוא אינו עוזר והן בטיפול כירורגי שהינו אופציה שעולה על הפרק במידה והטיפול השמרני אינו עובד.
חשוב לטפל ובסופו של תהליך, התסמונת תיעלם. 

תוכן עניינים

מלאו פרטים ליצירת קשר

דילוג לתוכן