דלקת גידים: הקלה על תסמינים תוך זמן קצר

דלקות גידים בכף היד

דלקת גידים היא מצב רפואי נפוץ המשפיע על מיליוני אנשים בכל רחבי העולם. מצב זה יכול להיות מכאיב במיוחד ולהגביל את התפקוד היומיומי.

תוכן עניינים

מהי דלקת גידים?

דלקת גידים, הידועה גם כטנדיניטיס, היא מצב דלקתי המשפיע על הגידים – הרקמות הפיברוזיות המחברות את השרירים לעצמות. הדלקות הנפוצות ביותר בגידים מהן באזור הברכיים, הכתפיים, כפות הידיים והעקבים.

דלקת גידים בכף היד יכולה להתרחש במספר אזורים, כאשר הנפוצים ביותר הם באזור שורש כף היד, בבסיס האגודל (מחלת דה קרווין, הנקראת כך על שם הרופא שתיאר אותה לראשונה) ובאצבעות (אצבע הדק – דלקת במעטפת הגיד).

דלקת גידים בידיים

הנפוצות יותר מבין דלקות הגידים בידיים הן דלקת בגידי השריר הדו-ראשי בזרוע, דלקת מרפק טניס, דלקת במעטפת גידי האגודל על שם דה קרווין ואצבע הדק.

דלקת במעטפת גידי האגודל על שם דה קרווין

התסמונת הזו נקראת על שם רופא כירורג, שמו פריץ דה קרוון והיא התגלתה לראשונה על ידו בשנת 1895.

דלקת במעטפת המקיפה את גידי האגודל העוברים בין שורש כף היד והאגודל, כאשר הזזת האגודל גורמת לכאב רב.

תסמונת זו הנקראת גם דלקת גידים רדיאלית או טנוסינוביטיס רדיאלית הינה דלקת בנרתיק הגידים שבו שני גידים המפעילים את אצבע האגודל. הגורם לדלקת הוא בדרך כלל ביצוע תנועות החוזרות על עצמן בכל יום ובתדירות גבוהה. הדבר מגרה את המקום ויוצר עומס על הגיד.

אצבע הדק - היצרות דלקתית של תעלת הגיד

דלקת הפוגעת באצבע או באגודל ומקבעת אותן במנח כפוף. כאשר מיישרים את האצבע יש תחושה של נקישה. דלקת זו גורמת לנפיחות ולעיבוי בגיד עצמו או בתעלת הגיד, באופן שמקשה על כיפוף האצבע.

זו דלקת הנפוצה יותר אצל מי שעברו את גיל 40 ושכיחה יותר אצל מי שסובלים מבעיות רפואיות כמו סכרת. במקרים אחרים תתפתח דלקת זו מפעולה רפטטיבית עם האצבע. 

גורמים לדלקת גידים בכף היד

  • תנועות חזרתיות – כאשר אנחנו מבצעים בצורה רפטטיבית את אותן התנועות שוב ושוב, למשל בעבודה עם מקלדת.
  • עומס יתר פתאומי – הרמת משקל כבד מדי או פעילות מאומצת ללא הכנה מתאימה.
  • פציעה – חבלה ישירה בכף היד או באצבעות.
  • שינויים הקשורים לגיל – עם הגיל, הגידים מאבדים מגמישותם והופכים פגיעים יותר לדלקות.
  • מחלות מערכתיות – מצבים כמו דלקת מפרקים שגרונית או סוכרת יכולים להגביר את הסיכון לדלקת גידים.
  • ארגונומיה לקויה – שימוש בכלים או ריהוט שאינם מותאמים לגוף באופן אופטימלי.

תסמינים של דלקת גידים

הסימנים והתסמינים של דלקת גידים בכף היד יכולים לכלול תסמינים שונים. לרוב, מתאפיינת הדלקת בכאב אשר לרוב מתגבר בעת תנועה או לחץ על האזור המושפע. האזור המודלק עשוי להיות נפוח ורגיש למגע. 

בנוסף, אזור הגיד יכול להיות חם למגע, ותיתכן תחושת חולשה, במיוחד בעת הניסיון להפעיל כוח. יתכן גם קושי בביצוע תנועות מסוימות או הגבלה בטווח התנועה.

יש מי שסובל מדלקת בגידים שעשוי לחוש חריקה כאשר הוא מניע את הגיד הסובל מדלקת. תופעה זו מכונה "קרפיטציה".

דלקת גידים בכף היד

אבחון דלקת גידים

אבחון דלקת גידים מתחיל בדרך כלל בבדיקה קלינית מקיפה אצל מומחה לכירורגיית כף יד. הבדיקה הקלינית כוללת תשאול מעמיק של המטופל לגבי ההיסטוריה הרפואית של המטופל, אופי הכאב, והפעילויות שמחמירות את התסמינים. לאחר מכן, אבצע יבצע הרופא בדיקה פיזית מדוקדקת של כף היד, תוך התמקדות באזורים הכואבים ובדיקת טווח התנועה והכוח.

במקרים מסוימים, כאשר האבחנה אינה חד משמעית, יעבור המטופל בדיקת דימות בכדי לקבל מידע נוסף על אופי הפציעה. 

בין היתר, ימליץ הרופא על בדיקת רנטגן במטרה לשלול בעיה רפואית אחרת כמו שבר, או אולטרסאונד שמאפשר להעריך את מצב הגידים ולזהות דלקת, נפיחות או קרע. במקרים מורכבים MRI יוכל לספק תמונה טובה על מצב הגידים והרקמות העוטפות אותם.

טיפול בדלקת גידים

הטיפול בדלקת גידים תלוי בחומרת המצב ובגורם לדלקת. ברוב המקרים, הטיפול השמרני הוא הקו הראשון. לצד זאת, יש לזכור, כי ישנה חשיבות לקבלת טיפול הולם לדלקת, שכן הדבר עלול להוביל לקרע בגיד.

טיפול שמרני בדלקת בגיד – טיפול הכולל מנוחה והפחתת העומס על הגיד, שימוש בקרב להפחתת נפיחות וכאב וכן נטילת תרופות שיכולות לסייע בהפחתת הכאב והדלקת כמו איבופרופן. לעיתים יינתן טיפול תרופתי אנטיביוטי.

במקרים מסוימים, שימוש בסד או תחבושת תומכת יכול לסייע במתן מנוחה לאזור המושפע.

מומלץ לבצע תרגילי פיזיותרפיה- תרגילי מתיחה וחיזוק שיש בהם כדי לשפר את הגמישות והכוח של הגידים והשרירים סביבם.

במקרים קשים או כרוניים, ייתכן שיהיה צורך הטיפולים נוספים כמו טיפול בגלי הלם, הזרקת סטרואידים ובמקרים נדירים גם התערבות כירורגית.

מניעת דלקת גידים

מניעה היא תמיד עדיפה על טיפול. הנה כמה טיפים למניעת דלקת גידים בכף היד:

  • הקפידו על טכניקה נכונה, גם כאשר אתם מבצעים פעולות רפטטיביות. בין אם בעבודה, בספורט או בפעילויות יומיומיות, למדו את הדרך הנכונה לביצוע תנועות חוזרות.
  • אפשרו לגידים מנוחה. בעת ביצוע פעילויות חוזרות ונשנות, כדאי לקחת הפסקות קצרות באופן קבוע כדי לתת לגידים מנוחה.
  • חזקו את שרירי כף היד והזרוע. שרירים חזקים יותר יכולים להפחית את העומס על הגידים.
  • שמרו על ארגונומיה נכונה. התאימו את סביבת העבודה שלכם כדי למנוע מתח מיותר על כף היד.
  • הפקידו על חימום לפני פעילות גופנית.
  • הקשיבו לגופכם: אם אתם מרגישים כאב או אי נוחות, הפסיקו את הפעילות ותנו לעצמכם מנוחה.

דלקת גידים, הידועה גם כטנדיניטיס, היא מצב דלקתי המשפיע על הגידים – הרקמות הפיברוזיות המחברות את השרירים לעצמות. היא נפוצה באזור הברכיים, הכתפיים, כפות הידיים והעקבים.

הגורמים הנפוצים כוללים תנועות חזרתיות, עומס יתר פתאומי, פציעה ישירה בכף היד או באצבעות, שינויים הקשורים לגיל, מחלות מערכתיות כמו דלקת מפרקים שגרונית או סוכרת, וארגונומיה לקויה.

התסמינים כוללים כאב המתגבר בעת תנועה או לחץ על האזור המושפע, נפיחות, רגישות למגע, תחושת חולשה, קושי בביצוע תנועות מסוימות, והגבלה בטווח התנועה.

 אבחון דלקת גידים מתחיל בבדיקה קלינית אצל מומחה לכירורגיית כף יד. הבדיקה כוללת תשאול על ההיסטוריה הרפואית, אופי הכאב והפעילויות המחמירות את התסמינים, ובדיקה פיזית של כף היד. במקרים מסוימים יבוצעו גם בדיקות דימות כמו רנטגן, אולטרסאונד או MRI.

הטיפולים השמרניים כוללים מנוחה והפחתת העומס על הגיד, שימוש בקרח, נטילת תרופות להפחתת כאב ודלקת כמו איבופרופן, שימוש בסד או תחבושת תומכת, ותרגילי פיזיותרפיה לחיזוק והגמשת הגידים והשרירים.

יש לפנות למומחה כירורג כף יד אם התסמינים אינם משתפרים עם הטיפול השמרני, אם יש כאב חמור או מתמשך, אם יש חשד לקרע בגיד או אם יש צורך בבדיקות דימות מורכבות.

מניעה כוללת הקפדה על טכניקה נכונה בביצוע תנועות רפטטיביות, מתן מנוחה לגידים במהלך פעילויות, חיזוק שרירי כף היד והזרוע, שמירה על ארגונומיה נכונה, ביצוע חימום לפני פעילות גופנית, והקשבה לגוף במקרה של כאב או אי נוחות.

ד"ר אברהם הס - טיפול מקצועי בדלקת גידים בכף היד

דלקת גידים בכף היד היא מצב נפוץ שיכול להשפיע משמעותית על איכות החיים. עם זאת, ברוב המקרים, ניתן לטפל בה בהצלחה באמצעות שילוב של טיפולים שמרניים ושינויים בהרגלי החיים. ההבנה של הגורמים, הזיהוי המוקדם של התסמינים, והטיפול המתאים הם המפתח להחלמה מהירה ומלאה.

כמומחה בכירורגיית כף יד, אני תמיד ממליץ למטופליי לפנות לייעוץ רפואי בהקדם האפשרי אם הם חווים תסמינים של דלקת גידים. אבחון מוקדם וטיפול נכון יכולים למנוע סיבוכים ארוכי טווח ולהבטיח חזרה מהירה לתפקוד מלא.

זכרו, ידיכם הן כלי חיוני בחיי היומיום. טיפול נכון בהן ותשומת לב לסימני אזהרה מוקדמים יכולים לעזור לכם לשמור על בריאותן ותפקודן לאורך זמן.

ד"ר הס אברהם, מומחה לאורתופדיה ולכירורגיה של כף היד מטפל במרפאתו במגוון תחומים: בתרדמת בידיים (CTS), מרפק טניס, לחץ על עצבים בכפות הידיים, כריתת גידולים, טיפול בדלקות בגידים, כיווץ אצבעות, מחלות מפרקים, מומים ושיתוקים מלידה.

מוזמנים ליצור קשר לקבלת מידע נוסף – נשמח לסייע לכם!

תמונה של ד"ר הס אברהם

ד"ר הס אברהם

ד"ר הס אברהם הוא מנתח יד מנוסה ביותר המתמחה בשירותי ניתוחי כף יד מקיפים. עם הכשרה ומעורבות נרחבת בכנסים לאומיים ובינלאומיים, הוא מעניק טיפול יוצא דופן ומשמש כבורר מומחה לפגיעות יד בבית המשפט. המומחיות והמחויבות של ד"ר אברהם למצוינות הופכות אותו לבחירה העליונה עבור כל מי שמחפש טיפול כירורגי יד מהשורה הראשונה.

מאמרים נוספים
אדם שסובל מכאבים בכף היד מטופל במרפאה של ד"ר אברהם הס
כאבים בפרק כף היד

כאבים בפרק כף היד תוכן עניינים כאבים בפרק כף היד יכולים לנבוע מסיבות רבות, זאת בעוד כי אבחון של הסיבה המדויקת לכאבים שכאלו יכולה לעתים

קרא עוד »
דילוג לתוכן